Because their light shines on!

Alex* zijn naam betekend ‘Beschermer van de mensheid’. Ondanks de helse pijn die het verlies en het gemis met zich mee brengen, heeft het overlijden van Alex* mij enorm veel gebracht. Ik denk graag dat hij anderen ook wat brengt. Ik geloof graag dat zijn lichtje voor een ieder schijnt, voor altijd…

De weekbrief van het Apostolisch Genootschap as zondag gaat over ‘Verder kijken’. Ik probeer (met vallen en opstaan) verder te kijken dan zijn dood. Dit is hard werken en het is niet makkelijk! Verder kijken dan je verdriet is een enorme uitdaging..

Om mezelf (en anderen) daarin verder te helpen doe ik deze maand weer mee met het ‘Capture your grief’ project van Carly Marie (een Australische kunstenares). De maand oktober staat wereldwijd bekend als ‘Pregnancy, Infant and Child Loss Awareness Month’, met als hoogtepunt ‘A wave of light’ op 15 oktober. Vorig jaar deed ik ook mee, ’31 days of mindfull grief, healing and story telling’ waarin ik kwetsbaar mijn rouw toonde. Het bracht me heel erg veel. Dit schreef ik toen op de laatste dag:

“31 Oktober 2016 9:30 Zoetermeer, the Netherlands 

Sunset Reflection –

Dit is de laatste dag van dit ‘Capture your Grief’ project (diepe zucht..) wat ga ik hierna doen?! Ik weet dat ik wel weer iets vind, maar dit was zo goed! Het was zwaar, maar het heeft me veel gebracht. Dingen te lezen van lotgenoten was zo mooi. Ik heb dingen geleerd, ze gaven me inspiratie en ik voelde me deze maand minder eenzaam. De reacties die ik kreeg op de dingen die ik deelde waren ook geweldig! Ik kreeg veel steun en het gaf me veel zelfvertrouwen. Ik heb een kwetsbaar inzicht gegeven in mijn rouwproces en ik hoop dat ik wat bewustzijn en begrip heb gecreëerd. Ik hoop ook dat ik anderen heb geïnspireerd en geholpen. Het was fijn om over Alex* te schrijven, want dit is een manier waarop ik mijn liefde voor hem laat zien. “Ik ben gestopt mezelf te verklaren wanneer ik realiseerde dat men alleen kan begrijpen vanuit hun eigen niveau van perceptie.” Ik wens dat ik dat kon… Ik zal altijd proberen mensen het te laten begrijpen, want rouw is de laatste daad van liefde die we kunnen geven aan degene waarvan we hielden, waar er diepe rouw is, daar is grote liefde. Ondanks dat ik meer van hem hou dan me ooit gelukt is te zeggen, zal ik nooit opgeven het te proberen. Gisteravond ben ik speciaal naar het strand gegaan om een zonsondergang-foto te maken voor het laatste thema van vandaag. Ik haalde diep adem en dacht aan mijn kleine engel die daar ergens is. Ik mis hem zo erg, maar ik heb nog steeds iets om voor te leven. Dus toen de zon onder was ging ik terug naar mijn twee andere dierbare mannen die mij zo enorm trots maken. Mijn hart behoort hen toe en ik zal een manier vinden om de balans te houden of om de rouw in ons leven te mengen. Want aan het eind van de dag kun je je focussen op wat je kapot scheurt van binnen óf focussen op wat je bijeen houdt…”

En dat is dus proberen verder te kijken dan alleen de pijn en het verdriet.. Dit jaar is het thema ’31 acts of kindness + compassion’. Carly Marie beschrijft onder andere op haar Site:

“Grief can be the garden of compassion. If you keep your heart open through everything, your pain can become your greatest ally in your life’s search for love and wisdom.” -Rumi-

Capture Your Grief is a mindful healing project for anyone who is grieving the death or a baby (of any age or gestation) child, or loved one. We welcome anyone and everyone to take part. This year Capture Your Grief has 31 acts, one for each day in the month of October. You are invited to perform each act and share a photo, artwork, video or written word that captures your own journey. Capture Your Grief is about becoming more present and conscious in your grief experience so that you may learn more about yourself and hopefully discover more ways of healing to aid you in your journey of grief and personal growth. It is also my hope that through the magic of social media you will find and connect with new people and make some beautiful friendships. You can join the project at any time of the month and there is no pressure to take part every single day. This year, I am inviting you to create a legacy of loving kindness in memory of your baby/child/love ones. The theme is “Their Light Shines On”. Over the course of October, I will be inviting you to perform different acts of kindness. Each act/day is to be done to benefit your own well-being and healing as well as others. October can be draining if you belong to the bereaved parents community so instead of exploring our grief that takes you to all kinds of places, like we have done in previous years, we want this month to lift your spirits. You can choose to do just one act, every act or pick and choose your acts. There is no pressure to do them all.”

..In de hoop dus dat het je ‘healt’, maar ook dat het misschien je medemens ‘healt’ (sorry dit deuntje komt dan altijd in me op.. ..Heal the world, Make it a better place, for you and for me and the entire human race..). De vertaling daarvan is niet zo zeer ‘genezing’, maar meer wat helend kán werken, verder kijkend dan alleen de dood, pijn en verdriet. Omdat het sterven van mijn kind me meer dan alleen dát heeft gebracht en omdat ik me “bewust wil blijven van mijn opdracht om de droom van ‘een leven in liefde’ waar te maken. Ik wil bouwen aan een menswaardige wereld.” In deze maand oktober doe ik dat uit naam van onze Alex* (beschermer van de mensheid), ons stralende lichtje…

Ik hoop vooral ook dat ik mezelf weer een beetje kan helpen, want in aanloop naar december gaat het niet zo heel erg goed met me (understatement). Ik ben omringt door angst, depressie en negativiteit, waarvoor ik ook weer intensieve therapie krijg. Dit is voor mij óók therapie. Welkome afleiding en het helpt me om er bewust mee bezig te zijn, want alleen door te herinneren en te eren blijft zijn lichtje schijnen! Zeker niet door onze Alex* te vergeten..

“Hoe kijk ik?

Hoe luister ik?

Wat doe ik?

Wat wil ik?

We zijn allemaal deel van het grote geheel..”

Wie doet ermee?

 #captureyourgrief #captureyourgrief2017 #captureyourgriefNL #babyloss #pregnancyandinfantlossawareness #whathealsyou #waveoflight #alex #sterrenbaby #rouw #awareness #ditisbabysterfte #kindness #compassion #act @carlymariedudley

Leave a Reply

