The little Mermaid

Ken je het sprookje de kleine zeemeermin? Dat ben ik. Een jonge vrouw, jongste van een paar zussen, altijd op zoek naar avontuur en zwervend door het leven. Fantaseren over en verlangen naar een andere wereld, niet helemaal gelukkig op haar eigen plek. Het verhaal gaat over een jong meisje, op de rand naar volwassenheid, zoekend naar grenzen. Ze voelt zich niet helemaal thuis en droomt van een ander bestaan. Ze is romantisch, zweverig en wordt uiteindelijk verliefd op iemand die in principe niet bij haar past. Het is niet zozeer het verhaal over de liefde dat me nu nog aanspreekt (vroeger als kind natuurlijk wel). Het is het verhaal van verkennen, uitdagen, trotseren, dromen, transformeren en je eigen weg gaan, dat me aan trekt. Ik ben sterrenbeeld Vissen, ik voel me aangetrokken tot water en de zee. Ik ben gevoelig en zit vaak in mijn eigen wereldje. Prima in mijn (g)uppie. Misschien soms wel té gevoelig, niet altijd even geschikt voor de hardheid van ons menselijk bestaan. Niet helemaal behorend tot het aardse. Als kind fantaseerde ik dan ook vaak over andere plekken. Maar ik had vooral ook de wens om iemand anders te zijn. Ik verbeelde me als klein meisje, terwijl ik ‘s avonds op mijn bed uit het raam naar onze tuin tuurde, dat als ik 16 jaar zou worden en mijn voeten het water zouden raken, ik zou transformeren in een prachtige zeemeermin. Ik zou zwemmen naar veilige en diepere wateren (eigenlijk juist het omgekeerde van Ariël, de verlangde naar het land). Toch zou ik dan haar verhaal beleven en mezelf en de liefde vinden. Dat laatste heb ik inmiddels wél gevonden, maar ik kan het niet helpen om me toch nog steeds anders dan anderen te voelen. Vreemd te zijn. Nooit helemaal ergens bij te horen (of juist óveral bij te horen vanwege een sterke intuïtie, maar nooit helemaal wetende wie ik dan zelf ben). Ik ben zo onzeker, gevoelig en heb een eindeloze verbeelding en geheugen. Nu ben ik bijna 31 jaar en mijn fantasie ben ik toch grotendeels verloren door de pijnlijke werkelijkheid. Ik heb moeite met overleven in de golven die me voor mijn voeten worden gegooid. Vaak voelt het alsof ik verdrink. Wat zou ik toch graag weer dat meisje op mijn slaapkamertje willen zijn. Niet bewust van alle pijn. En toch ook weer niet, want nu ben ik volwassen vrouw, en maak ik mijn eigen keuzes en klim ik steeds weer omhoog. Daarom heb ik vandaag een zeemeermin op mijn been laten tatoeëren, die vanuit de diepte weer omhoog duikt, omdat ik het mooi vind en omdat het kan. Ik bepaal mijn eigen weg (omhoog). Het kind in mij is er nog, en ik hou van haar, maar ze maakt het me soms ook heel erg moeilijk. Onschuldig in een harde wereld, te gevoelig misschien en niet bestand tegen de buitenwereld, nog altijd op zoek naar liefde, bevestiging en goedkeuring. Toch omarm ik haar nu.

Door de vele en intensieve therapie ben ik mezelf nóg beter gaan leren kennen. Ik maak grote stappen vooruit en ben ongelooflijk trots op mezelf. Ik transformeer steeds meer in een vrouw met zelfvertrouwen. Toch zal ik altijd tweeledig zijn, en met deze zeemeermin laat ik dat ook zien. Ik wil mezelf accepteren voor wie ik ben, twee kanten: een meisje en een vrouw, half mens en half mythisch wezen, licht en donker, goed en kwaad, manisch en depri, onzeker en sterk; Vissen. Ik hoef geen afscheid te nemen van het kind, ik zal haar trots bij me dragen, omdat ik van haar leer en heb geleerd en omdat ze ook zo veel mooie dingen brengt. Zulke mooie spiegels voor houdt. Wat maakt het uit als ik praat en zing tegen de zee, zoals ik dat vroeger ook altijd deed? Wat maakt het uit dat ik stemmingswisselingen heb? Wat maakt het uit als ik van Disney hou en de realiteit soms een beetje ontvlucht? Ik heb bewezen dat als het erop aan komt, ik een enorm sterke vrouw en moeder ben, die in de diepste wateren kan zwemmen zonder te verdrinken. Daardoor ontstond ook het idee: ik zag deze vier quotes voorbij komen en dacht impulsief ‘ja, ik wil een zeemeermin!’

“My demons try to drown me, but they didn’t know I could breathe under water”

“She is a mermaid, but approach her with caution. Her mind swims at a dept most would drown in.”

“I am no longer who I was, loss has reshaped me”

“I am the sea, nobody owns me”

Inmiddels ben ik ook wel verzot geworden op quotes. Hoewel de meeste hartstikke cliché zijn, helpen ze mij enorm bij het dragen van mijn pijn. Helpen ze mij om mezelf te worden… en dat is het mooie wat Alex* voor mij gedaan heeft. Noem het puberen en rebelleren, maar ik verlies steeds meer het gewicht van alle zware dingen die onnodig zijn om mee te dragen. Daarin ben ik vooral zelf nog steeds mijn ergste vijand… streng voor mezelf. Denkfouten. Maar ook mijn geschiedenis en omgeving zijn een factor.
“Maybe the journey isn’t so much about becoming anything. Maybe it’s about un-becoming everything that isn’t really you, so you can be who you were meant to be in the first place.”

Dus wie weet.. wie had het gedacht? Ik ben veranderd. Voor mezelf in positieve zin. Dus daarom dit. Daarom nu. Ik schreef dit vanmorgen vooraf:

‘I’m marking this day. I’m marking me. So I won’t forget. Who I am, What I’ve been trough and that I’m still swimming, I am so fucking proud! I need this, it helps me. Working so hard for my inner peace. Becoming by letting go.’ 

Ik ben heel erg trots op mezelf. Ook de winter heb ik weer doorstaan. Ik leer zoveel. Het is af en toe nog steeds een psychische brij, maar ik ben wel zoveel liever voor mezelf. Alles is goed, alles mag er zijn. Ik ben zo, soms ook depressief, maar ik sta nog overeind en ik vecht. Ik accepteer steeds meer dat ik zo veranderlijk ben als water. “Water can carve its way even through stone…and when trapped, water makes a new path…”

Ja, ik hou mijn twijfels over dit soort dingen, past het bij mij? En ook nog steeds vooral over de toekomst ‘hoe ziet het eruit als ik 60 ben?’ Maar ik leef nu. Ik bepaal. En het zijn fases, fases die ik wil markeren omdat ik er kracht uit put. Uit deze zeemeermin put ik nu kracht. Ariël kon niet meer spreken, ik ben ook beter in schrijven, maar ik laat mn stem inmiddels wel horen. En net als Ariël, ga ik voor mijn dromen! Vrij en wild zijn en een tikkeltje rebels zijn. Want dat is de andere kant. Niet alle verhalen over zeemeerminnen zijn even onschuldig. Sommige gaan over verleiden, manipuleren en beheksen. En pas op, ook dat kan ik zijn; een kleine feeks. Een sirene.

Om het compleet te maken heb ik mijn hartje met sterretje laten bijwerken en iets voor Michel, de man van mijn dromen, gezet. De man die mij zoveel heeft geleerd, mij respecteert en accepteert zoals ik ben, die mij met twee benen op de grond houdt. Op mijn linker been de zeemeermin met het sterrenbeeld Vissen symbool. (Ik ben meer links dan rechts, “when nothing goes richt, go left”.) En Michel zijn Sterrenbeeld Maagd symbool staat op mijn rechterbeen. Op één been kun je namelijk niet lopen, mijn steun en toeverlaat, mijn tegenpool, aarde, nuchter en praktisch. En ik ben water.. Samen zullen wij weer voor nieuw leven zorgen. Ook al is dat nog niet nu. Ik heb nú in ieder geval een tatoeage waar ik mega mega blij mee ben! Die ik nooit zou hebben gezet als Alex* er niet was geweest.

Ps. En Demian is helemaal gek van Bubbelguppies en vindt de zeemeermin prachtig ‘heel mooi hoor’ haha (zo moeder, zo zoon)

“Kinderen moeten vrij zijn om hun eigen leven te leiden.” 

“There is peaceful, there is wild, I am both at the same time.”

“She is tossed by the waves, but does not sink”

“In the waves of change we find our direction”

“I must be a mermaid. I have no fear of depths and a great fear of shallow living.”

“Always be yourself! Unless you can be a mermaid, then always be a mermaid.”

“Mermaids believe in magic, play in the waves, know how to weather a storm, sea life’s beauty, dive for their soul, ride the tides of life, now there are treasures in the deep.” 

One thought on “The little Mermaid

  1. Meryll

    Mooi hoor! Vooral doen wat jou en je gezin gelukkig maakt, daar gaat het om hoor! Voor mij voelt het als het laatste wat ik moet doen, een tattoo voor mijn overleden zoontje. Is er nog niet van gekomen. Ik hoop dat het je lukt om positief richting de toekomst te kijken. ♡

    Liked by 1 person

Leave a Reply

