Herinnerings-wandkleed

Lieve allemaal,
Januari is niet makkelijk. Niet schrijven is niet makkelijk. Ik mis mijn blog best wel een beetje. Er is ontzettend veel gaande, waar ik ook eigenlijk niet eens meer over wil vertellen aan het grote publiek, maar het gebeurd wel. Ik zit niet stil… 

Januari was turbulent. In grote lijnen gaat het goed met me, dat kan ik wel zeggen. Ik voel me sterk en trots, want ik pak het nog steeds met beide handen aan. Maar makkelijk is het dus niet, mijn doelen heb ik ondanks dat scherp voor ogen, hoewel mijn onzekerheid me daarin vaak heel erg parten speelt.
De reden waarom ik schrijf is omdat jullie nog iets te goed hebben. Iets waar ik nog wel graag over wil vertellen. Iets wat afgerond is en wat er nog bij hoorde. Het maakt mijn verhaal iets completer…
Sommige van jullie weten hoe ik en Theo ons hebben ingezet voor het goede doel Rescue Baby Gambia. Hoe een klein gebaar een grotere beweging werd onder leiding van Regina en Theo. Een hartverwarmende groep vrouwen die afreisden naar de kraamkliniek om daar te helpen. En dat allemaal mede door onze Alex*. 

In aanloop van de groepsreis vroeg Theo mij om iets te maken/verzinnen ter nagedachtenis aan Alex* en om dat ‘iets’ dan te geven aan de kliniek, zodat iedereen daar ook kon zien hoe dit allemaal tot een hoger niveau werd getild. Hij liet een plaatje van een wandkleed zien, ook ik dacht meteen aan zoiets dergelijks. Een aandenken, een herinneringskleed. Jarenlang heb ik op mijn oude kamertje een wandkleed aan de muur gehad gemaakt door Zusters uit het Apostolisch genootschap. Het was mijn eerste kerstgeschenk als baby. Meteen werd ik erdoor geïnspireerd en heb ik contact gezocht met Mari Jonker van Bibiana Wiegbekleding en Sterrenkindje. Ik ben zelf niet zo handig met de naaimachine, dus ik had hulp nodig!! We kwamen meerdere keren samen en ik maakte een schets van onze ideeen. Mari heeft het prachtig gemaakt en ik wil graag vertellen wat er allemaal op staat, de gedachtes, symboliek en liefde erachter… Gemaakt door een geweldige vrouw, wat onze vriendschap nog hechter heeft gemaakt.

Op het kleed is dit allemaal te zien:

Een heuvelig landschap, het leven, bergje op, bergje af, pieken en diepe dalen. Er stroomt een rivier doorheen, net als in Gambia. Een levenstroom, oerbron, zonder water geen leven en hygiene van levensbelang. Hij zoekt kronkelend zijn weg en heeft een brug naar de toekomst en naar hulp, een reikende hand (uit één van de inspirerende weekbrieven van het afgelopen jaar). Aan het water staat een boom, Alex* zijn gedenkboom, een toverboom, een levensboom met vruchten. Kracht, Hoop, circle of life en de lente. Waar leven eindigde ontstaat nieuw leven en hij maakt een verbinding tussen hemel en aarde. Die ene tak, uit het verhaal van de drie rouwende bomen, onze trotse tak die is afgebroken, zie je kaal aan de boom. Maar de zon straalt erop en hij is niet alleen, een vredig vogeltje verwarmt zich aan de zonnestralen op de tak. De zon schijnt vrolijk en blij, groot en vrij, hoopvol en warm, de Afrikaanse hitte. Wolkjes her en der die de boel toch wat ‘vertroebelen’. Eentje geeft een gele sterrenregen, onze tranen. Zon en ster, tegenhangers (Demian en Alex*). Na regen komt zonneschijn, maar sámen vormen zij een kleurige regenboog. Hoop en acceptatie. Er vliegt een optimistisch jongens vliegtuigje doorheen. Als het ware gaat hij over het kleed heen, ons verhaal vertellend. Aan het vliegtuig hangt een banner met zijn naam erop, geborduurd door mijn eigen moeder. Alex* zweeft aan zijn ballonnetje in de wind en kijkt over alles heen, hij is het centrale middelpunt. Het olifantje van zijn geboorte/rouw-kaartje, krachtig, trouw en in herinnering. Het ballonnetje heeft dezelfde kleuren als zijn kamertje (grijs en blauw) en net als zijn afscheidswiegje (ook gemaakt door Mari). In de lucht zwermen ook twee bijen die van Demian z’n geboortekaartje af zijn gevlogen. Een zwarte vlinder van rouw zweeft ook door de lucht, afstekend tegen het kleurrijke tafereel. Een trein trekt door het landschap over een rails, de wagons versierd met hartjes staan alle met elkaar in liefdevolle verbinding. De beestjes erin symboliseren verschillende landen en continenten en zorgen voor een wereldwijde samenwerking. Tevens staan de vijf beestjes voor ons gezin. Voorop, in de locomotief een grijze muis die de kar trekt (ik), dan een panda (Demian), gekieteld met een veertje door zijn Engelenbroertje vanuit de lucht, dan de papa-leeuw (Michel), sterk en wakend, en als laatste een wit wollig schaapje, een blik op de toekomst als we hopelijk een derde wolkenkindje mogen krijgen. Het krijgt nog een staartje… Uit de locomotief komen sterrenwolkjes van stoom. Waar vuur is (crematie) is rook. Drie wolkensterren gemaakt van de stofjes van pakjes van Alex* (dubbel gekocht). Zijn crematie sterrenpakje, zijn ‘kanjer’-autopakje en zijn ‘hummeltje’ sterrenpakje speciaal voor hem maar helaas nooit gedragen. Ook weer drie, drie in de hoop drie kinderen te krijgen. Verleden, heden en toekomst. Op het gras staan oranje Nederlandse tulpen, er staan ook nog twee bloemen met de Nederlandse vlag en de Gambiaanse. Het kleed is bijzonder afgewerkt met een speciale kinderlijk ogende techniek. Ook zit er geen rand omheen, er is geen begin of eind. 
Dit kleed staat voor levenscyclus, verbinding, samenwerking, hoop, kracht, verleden en toekomst, tegenstrijdigheden net als ik en ons verlies, herinnering. 

Daarnaast staat dit kleed voor mij inmiddels ook voor een mooie vriendschap met een bijzondere vrouw. Haar bedrijfjes bestaan nu 10 en 5 jaar. Ze heeft me geholpen met vele kraamcadeautjes en spullen voor Demian en nu dus ook bij Alex*. Het zijn dubbele werkzaamheden, maar ze doet het allebei met zoveel liefde en passie. Ik vind het überhaupt super knap en er hebben heel wat uurtjes ingezeten. Dit schreef ze er op een gegeven moment zelf over: “Achter m’n naaimachine ben ik met een speciaal project bezig. Kleurig en vrolijk… maar ook met veel symboliek en emoties. Met mooie ontmoetingen, soms met een traan, dan weer met een lach. Een project waarin ik al m’n creativiteit mag stoppen en ook herinneringen oproept. Wat huilt en wat heelt… Wat veel energie vraagt maar nog veel meer geeft! En wat verbindt…”
Zelf schreef ik er een gedicht over wat nu door haar oudste dochter op de achterkant is gedrukt:
Als ik naar de wereld kijk

Zie ik bergen en dalen

Het landschap vormt zich door het weer

Door druppels en zonnestralen 
De wolken op de wind

Voeren verhalen met zich mee

Een stralende ster in de hemel 

Aan een ballonnetje heel tevree 
Een boom met wortels in de aarde

Reikt tot ver in de lucht

Een leven telkens hernieuwd

Stam, tak, blad, knop en vrucht
Het water stroomt er langs

Vindt kronkelend zijn pad 

Al wat leeft kan groeien

Er is geen grotere schat
Na regen komt de zon 

In dit kleurrijke tafereel

Samen verbonden in liefde 

Deel van een groter geheel
Er is geen eind

Er is geen begin

Telkens op zoek 

Naar het hart binnenin
Wanneer ik verdwaal

Weet, ik vind je

In alles om me heen

Mijn Lieve Sterrenkindje
Het eind is een verwijzing naar Sterrenkindje (haar bedrijf), naar Alex* en naar alle hulp die wij mogen ontvangen. Zeker ook naar Theo en Regina die mij oa geholpen hebben in mijn zoektocht naar zingeving van dit alles. Door hen kon ik nog extra betekenis geven aan het korte leventje van mijn zoon. Kreeg ik de mogelijkheid om de kinderen in Gambia te helpen, zodat de circle of life draaiende blijft. Voorlopig laten we het herinneringskleed thuis hangen, het is een proces, ik kan er nu nog geen afstand van doen. Tevens is de situatie in Gambia nog niet zodanig dat ik er heen kan gaan om het te brengen naar de kliniek. Het heeft tijd nodig. Weer een stukje afgesloten, maar definitief weggeven kan ik nog niet. Ooit ga ik er heen en breng ik het kleed met een Engelse verklaring erbij, zodat ook iedereen daar geïnspireerd wordt met hoop en kracht…

2 thoughts on “Herinnerings-wandkleed

Leave a Reply

